BERNUANSA LO-FI POP, YON.DERSHORE RILIS SINGLE 'LEPAS'


Teks: Zhafirin Zulkifli
Foto: Yon.Dershore


Lagu 'Lepas' ini ditulis pada pertengahan tahun 2019, menurut Yon.Dershore. Ia dimulakan dengan 4 kord pada gitar akustik, sebelum beberapa kord ini ditukar kepada kord jazz untuk bunyi lebih santai. Lirik pula ditulis setelah beliau dapat memilih penggunaan perkataan dan suku kata yang sesuai untuk konsep dan genre lagu tersebut. Menurut Yon.Dershore sendiri, single ini bernuansa lo-fi pop, berbeza dengan projek beliau yang sebelumnya, lebih terarah kepada muzik punk.

"Single lagu 'Lepas' ini direkod di rumah saya ketika PKP menggunakan Garageband di laptop saya". Jelas Yorn.Dershore. "Ia dihantar mixing dan mastering kepada Eff dari band Pastel Lite. Eff sangat membantu saya dalam memahami proses mixing dan mastering serta profesional dalam kerjanya."

Tambahnya lagi, Ini kali pertama beliau merakam dan meriliskan single secara solo.  "Saya belajar dan eksperimen sendiri cara merakam dan merilis lagu, sedikit demi sedikit mengikut masa sendiri."



Ada banyak lagi yang perlu saya belajar dari proses rakaman, terutamanya rakaman dari rumah, dan melalui projek solo Yon.Dershore ini saya berharap dapat menambah baik lagi cara saya membuat muzik di masa akan datang." Tutur Yon.Dershore.

Single 'Lepas' kini boleh didengarkan di semua platform digital seperti Spotify, Deezer dan iTunes.



Comments