TENTANG WOLGAJA, LAST CALL, DAN HAL SEMASA



Bertemu menerusi platform media sosial Instagram, Nazim dan Faiq mula berkolaborasi untuk menghasilkan lagu untuk orang lain. Kemudian, memutuskan bahawa mereka dapat membuat sesuatu yang istimewa bersama-sama. Terbentuknya Wolgaja adalah untuk menghasilkan suara yang alternatif, irama dan melodi rock yang optimis serta memberi penekanan pada lirik melankolik yang membicarakan tentang cinta, kehidupan, perjuangan dan kebahagiaan.

Pada bulan September 2019, Wolgaja debut single pertama mereka di Spotify, "Lightbulb" sebagai single kedua mereka setelah "Walk The Talk ”pada tahun 2018. Kedua-dua lagu tersebut ditulis dan dihasilkan oleh Wolgaja. Wolgaja merancang untuk meriliskan lebih banyak lagu dalam masa terdekat.




Ketika entri ini disiarkan, Wolgaja sudah pun meriliskan single "Last Call" dan  mengenai "Last Call", Wolgaja turut bercerita mengenai kemunculan dan proses kreatif EP Wolgaja yang akan diriliskan.

"Kami baru release our latest single “Upside Down” on all streaming platforms and youtube. And since the RMO, we decided to release maybe 1 or 2 singles during this lockdown period. So the next single is “Last Call”, a song written around 2019, which first planned that it should be in the EP, but we decide to release this track as a sense of an appetizer of what the coming EP would sound like. As for now, we are in the process of writing our first  EP, self titled EP “Wolgaja”, InsyaAllah selepas selesai perintah PKP, kami akan ke dalam studio semula  untuk recording sessions untuk beberapa tracks dalam EP tersebut nanti."

Mengenai proses rakaman ketika situasi sedia ada,Wolgaja juga melihat pentingnya peranan seni dalam mengekalkan relevan dan memastikan skena sedia ada terus bergerak.

"Sedikit terganggu kerana kami sedang dalam proses recording lagu-lagu untuk EP sulung dan juga collaboration project kami dengan band misteri. Disebabkan RMO, proses recording tergendala tapi masa yang ada kami luangkan practice everyday dekat rumah masing-masing experimenting with new sounds or effects, songs research and songwritings or covers. As we can see, banyak dah pihak independent media and even bands do an online shows and content creations. For us, memang pentinglah content creation and support from all this independent medias for bands to stay relevant and keeping the industry going. But for us now, our main focus is to finish our recordings and prepping all the work for the EP release."

Untuk mengetahui dan mendengar karya Wolgaja, Wolgaja boleh diikuti di sosial media atas nama Wolgaja. Karya Wolgaja boleh didengarkan di Spotify, Youtube dan paltform digital yang lain. 

Comments