BAND NEGATIVE HARDCORE KUCHING, SAWTORTURE RILIS ALBUM CARRY YOUR OWN CROSSES



Sawtorture yang dianggotai oleh dianggotai oleh Gavin (vokal), Karlos (gitar), Calvin (bass) dan Kris (dram) adalah sebuah band berasal dari Kota Kuching, yang dibentuk pada tahun 2016. Daripada kebosanan, ahli  dari Bronco Buster, Search & Destroy, Dance On Your Grave, Libretto, membuat keputusan untuk membentuk sebuah band projek yang berpaksikan gaya muzik Coalesce, Botch dan The Dillinger Escape Plan. "Decided to form a side project over few shots of tequila, grilled squids & a condiment known to them as "Satan's Paste" behind Ruai Bar in Kuching." Kata Karlos. "Easier to summarise in today's understanding, we were skramz band but now we are con-converge worshipping old dudes. It does sounds cheesy but that's how it is." 


Pada permulaan, konstruksi karya Sawtorture terarah kepada post-hardcore awal 2000an atau screamo dan menghasilkan tiga buah lagu yang sempat dirakam ketika itu tetapi kesemuanya tidak dirilis. Melalui album debut ini,  lirikal Sawtorture menggambarkan perasaan individu seperti kemurungan yang menyebabkan terjadinya bunuh diri, selain cinta dan sisi negatif kemanusiaan secara tidak langsung atau secara langsung. Tambah Karlos "Apa yang kami maksudkan untuk album ini adalah, kami ingin menulis  untuk menyatakan rasa marah dan kegilaan kita terhadap dunia. Untuk hidup secara positif adalah mengakui semua negatif di sekitar kita dan itulah yang kita lakukan. Secara muzikalisasi, hanya beberapa inspirasi rawak dari apa yang kita dengar dan apa jenis melodi  menjamah minda kita yang biasanya akan berakhir dalam beberapa ketika." 


Menurut Karlos, selepas beberapa jelajah Malaysia dan Singapura, Sawtorture akan fokus untuk terus mencari material baru untuk diketengahkan selain dalam perancangan merilis beberapa single pada tahun ini, ia bermula dengan pelancaran album debut Carry Your Own Crosses. Album Carry Your Own Crosses yang mengandungi 11 buah lagi ini boleh didengarkan di platform digital seperti Spotify, Itunes, Bandcamp selain boleh mendapatkan rilisan fizikal Carry Your Own Crosses berharga RM 25 dan boleh berhubung dengan Sawtorture di media sosial untuk mengetahui perkembangan Sawtorture.

Comments