REY/REY: TERAPI DARI BEDROOM STUDIO, PENGARUH JIM O' ROUKE DAN EP REY/REY


"Bagi aku membuat rakaman di rumah dalam bilik, bedroom studio, adalah seolah-olah terapi untuk aku and I'm thankful that I am able to do this again" kata Rey yang berasal dari Kuching, memulakan projek Rey/Rey pada hujung tahun 2015 dan aktif gig sekitar Kuching. Perkenalan muzik Rey/Rey datangnya dari Butterfingers, album 1.2mg selain Smashing Pumpkins. Menurut empunya Rey/Rey kedua band tersebut adalah titik permulaan, mengejutkan diwaktu awal kemunculan.

"Bedroom music or bedroom studio adalah sesuatu yang fun, tiada had dan kekangan masa. Kreativiti turut mengalir bersama. Ada satu ketika, bila aku took some time off dari band Love/Comes atas sebab depresi, keletihan dan writer's block so aku cuma duduk di rumah, berehat dari muzik dan cuma buat benda normal yang orang normal lakukan seharian"

"During those times, aku dengar album Jim O'Rouke dan kemudiannya membuat aku ingin bermain muzik semula. Then aku terus dapatkan gitar, kawan-kawan ada pinjamkan gitar akustik  sebab aku nak main sesuatu yang mudah. Then, aku terfikir why not do some recording at home? lagu demi lagu dihasilkan dan aku rasa lagu-lagu tersebut perlu dirakamkan walaupun dengan hanya laptop, muat turun software recording. Pada mulanya agak keliru untuk permulaan bedroom studio, so aku research online, how to do this and that tentang recording, bertanya dengan kawan-kawan untuk tips recording. So, disitu bermulanya bedroom studio to heal myself in my current situation at that time. I just want to do positive things to myself"

"I wrote and play everything, vocal, guitar, bass, synth and programming, kesemua proses dilakukan di bedroom studio. "Soal genre, aku rasa alternatif adalah deskripsi yang paling dekat dengan apa yang aku cuba sampaikan. Sewaktu aku compose lagu, aku cipta bunyian yang sesuai dengan apa yang sedang aku alami. Hal tersebut aku luahkan melalui bunyi gitar dan instrumen yang lain. I know that bukan semua orang mempunyai citarasa muzik yang sama, bukan semua akan suka dengan karya-karya aku tapi pendek kata, you can't please everyone. If people love my music, I'm happy. If people don't like it, it's okay, we are all grown up"




"Tentang EP Rey/Rey daripada belasan lagu dalam masa empat ke enam bulan disiapkan, aku cuma pilih empat untuk dimuatkan dalam EP. Tema EP tersebut adalah subjek yang manusia pernah dan akan lalui, loss someone, relationship, family, hal-hal yang biasa dilalui oleh semua orang. Music is always like a space for me to be temporary away from this world"

"Visi Rey/Rey hopefully mampu comfort whoever yang mendengar walaupun hanya seorang, thats good enough for me selain perancangan seterusnya Rey/Rey dalam proses untuk rilis EP baru dalam tahun ini yang berkemungkinan akan ada empat hingga ke lima lagu kesemuanya. Hopefully dapat secepat mungkin kerana faktor komitmen keluarga dan kerja. Family always comes first for me no matter how much I want to do music"





Comments

Post a comment